تحقیق افراد با نیازهای خاص (نابینایی)

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:

تحقیق افراد با نیازهای خاص (نابینایی)، در قالب فایل word.

بخشی از متن فایل:
آیا هیچ می‌دانید که در جهان حدود 40 میلیون نابینا زندگی می‌کنند؟ نابینایی درجه‌های بسیار گوناگونی دارد. برخی هرگز نور را نمی‌بینند؛ بعضی دیگر فقط می‌توانند نور را از تاریکی تشخیص دهند. در میان نابینایان عده‌ای هم هستند که از دید ناچیزی برخوردارند. از این همه نابینایی که در جهان زیست می‌کنند، فقط درصد اندکی کور مادرزاد هستند. کور متولد شدن ، پدیده‌ای است که هنوز علل آن را کاملا درنیافته‌ایم. بسیاری از افراد ادعا می‌کنند دید چشمانشان کم شده است.
کاهش دید ، 20 درصد میانسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کاهش دید معادل نابینایی کامل نیست. نابینایی به این معنی است که دقت بینایی فرد با اصلاح عدسی ، بهتر از 20.2 نبوده یا میدان بینایی او بسیار محدود شده و به کمتر از 20 درجه رسیده است. هر کس ممکن است به کاهش دید مبتلا شود، چون بیماریها و صدمات مختلفی می‌توانند باعث کاهش دید شوند. به دلیل اینکه بیماریهایی مثل تخریب ماکولای چشم ، آب سیاه و آب مروارید در افراد مسن بیشتر دیده می‌شود، بنابراین کاهش دید و نابینایی در افراد بالای 45 سال شیوع بیشتری دارد.
نابینایی در افراد مبتلا به دیابت ، قابل پیشگیری می‌باشد. نابینایی پس از تولد بیشتر بر اثر بیماریهای چشمی رخ می‌دهد؛ گاهی هم یک بیماری عمومی ، مانند بیماری قند یا مننژیت ، ممکن است عامل کوری باشد. حادثه و انفجار ، دو عامل دیگرند برای نابینا ساختن چشم. در کشورهایی که مردم به دلیل بالا بودن سطح زندگی و داشتن مراقبتهای خوب پزشکی عمر طولانی می‌کنند، پیری مسایلی برای چشم پدید می‌آورد.

فهرست مطالب:
مقدمه
تعریف نابینایی
انواع نابینایی
علل نابینایی
مشکلات و آسیب در افراد نابینایی
توانبخشی افراد نابینا به چه صورت است؟
والدین افراد نابینا چه آموزش هایی می بینند؟
اصول آموزش و پرورش دانش آموزان مبتلا به آسیب های بینایی
مهارت های تعامل اجتماعی
مسئله اشتغال و تحصیل افراد نابینا
ارزیابی فرد نابینا
ارایه راهکار
در برخورد با افراد نابینا به نکات زیر توجه کنید
منابع

منابع:
1. احمدپناه،محمد(1383) آسيب بينايي و فرايند تحول كودكان از تولد تا دوازده سالگی: يك مطالعه مروري،پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،سال چهارم شماره 4-1 .
2. تات،محمدرضا و هوسپیان ، آلیس(1379) آموزش و پرورش دانش آموزان دیر آموز.تهران: انتشارات پژوهشکده کودکان استثنایی،چاپ اول .
3. توکلی، الهام (۱۳۹۴) مشکلات رشد اجتماعی کودکان با آسیب بینایی از دیدگاه دلبستگی، مجله تعلیم و تربیت استثنایی
4. جوشقانی، زهرا(1397) نگاهی جامعه شناختی به آموزش و درمان افراد نابینا و کم بینا،همایش کشوری نگاهی جامعه شناختی به آموزش و درمان افراد نابینا و کم بینا،اصفهان ، دانشگاه فرهنگیان.
5. دبیری، عذرا و زندی‌پور، طیبه(1385) آموزش و پرورش دانش‌آموزان استثنایی، تهران:انتشارات آیینه، چاپ اول.
6. رستمی،مرتضی،جونوشی،محمدرضا،رضایی،رضا، سلیمی، رضا(1398) ، اصول و راهبردهای آموزش به کودکان نابینا و کم بینا، دانشگاه محقق اردبیلی،اولین همایش ملی مدرسه فردا .
7. کاکاوند، علیرضا؛ روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، روان، 1385، چاپ اول، ص 146.
8. کریمی درمنی، حمیدرضا(1385) توانبخشی گروه های خاص با تاکید بر خدمات مددکاری اجتماعی،انتشارات گستره، چاپ اول.
9. کشاورز، سوسن(1391) خانواده و کودك با نیاز ویژه(تبیین نقش قبل از تولد و بعد از تولد)،تعلیم و تربیت استثنایی،شماره 110.
10. مرعشی، حمید(1394) آموزش کودکان دارای معلولیت در محیط های فراگیر، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) واحد بانکوک،چاپ اول2009 .
11. مشایخی، نازلی؛ ترابی میلانی، فریده(1391) کودکان استثنایی، تهران: انتشارات فاطمی، چاپ اول.

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 10936 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 21

حجم فایل:51 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل ورد